horse-lovers-forever

Alla inlägg under april 2015

Av Izabelle & Amanda - 19 april 2015 09:45

Jag står vid mitt skåp i skolan. Om bara några timmar börjar sommarlovet. Jag har på mig en vit klänning med små rosa blommor på. Igår var jag och mamma i en häst affär och köpte nya häst saker. Sara och Linnea kommer fram till mig.


-Ska du få en häst? frågar Linnea mig och kollar surt på mig.

-Mmm, mumlar jag till svar.


Jag kan se avundsjukan i hela henne, så då vill jag inte reta upp henne. Hon har gått på ridskola i nästan fyra år nu. Jag har gått där i fem år, men jag går två klasser högre upp en henne. Linnea har tjatat på ridläraren att hon vill gå upp en klass. Men hon har alldrig fått det.


-Varför det? frågar Sara.


Jag försöker gå därifrån, men de bara ställer sig framför mig. Jag kollar ner på mina vita sandaler.


-Men svara då! ryter Linnea. Jag kollar bort mot korridoren. Där står några killar från min klass. Om de bara kunde kolla hit och se mig. Helt plötsligt känns det som en bomb har landat på min fot. Jag kollar ner igen. Sara har frampat mig på foten med sin klacksko. Hon trycker bara hårdare och hårdare. Tillslut böjar jag skrika.


-AAAAAAJJJJJ! 

Det kändes så pinsamt, men nu kollar killarna hit. 


-Hallå! Vad håller ni på med? Säger Simon. 


Han kommer går mot oss. Resten av killgänget följer efter. Sara tar bort sin sko från mig. När det bara är några meter kvar tills killarna är framme vid oss, börjar Sara och Linnea springa. Killgänget springer efter tjejerna och fångar dom direkt. Tjejenrna skriker och tillslut släpper killarna loss dem. Jag sneglar up mot Simon som bara står och kollar på.





Nu har det gått en vecka sedan skolan har slutat. Jag står och mockar hos Prince. Jennie och Linn står och mockar hos sina hästar, som tydligen hette Nalle Puh och Doris. När vi mockat klart går vi hämatr hästarna. Mia har en egen häst också. Det är en fjording och den heter Måns. När vi har borstart klart våra hästar tränsar vi dem.


-Ska vi rida ut? frågar Jennie.



          ...

Av Izabelle & Amanda - 19 april 2015 08:20

XOXO izabelle
Hej! Idag har mik kusin tävlat dressyr på BamBam! Det gick väldigt bra för att vara första gången på honom!
Jag tror det fick 58% eller ngt sånt..
Efter de hade tävlat satt vi och fika med bea,Eva Lena, Gunilla. Vi prata om gymkhana och lite annat..

Idag hade jag tänkt att kanske göra något med Amanda om hon kan de, och sen har vi matte läxa till imon som jag måste göra.
Men ha de då bra så höres vi!

Sorry för den suddiga bilden.. heheh

Av Izabelle & Amanda - 17 april 2015 10:00

Jag sitter i bilen och kollar ut genom fönstret. Prince var helt fanstastik att rida på. Men mamma verkar inte gilla honom.

-Mia sa att han brukar stegra framför hindrerna, säger mamma och kollar mig i ögonen genom backspegeln.

-Men har var helt fantastisk när jag red på honom! säger jag och försöker att se så snäll ut som jag bara kan. Varför ska man ens provrida en häst om man sen inte får köpa den?


*Några dagar efter att Ally provridit*

 

Mamma sitter vid dator och skickar gmail till Mia.

-Vad skiriver hon? frågar jag till mamma.

Men mamma svarar inte.


-Hallå? säger jag. Vad skriver hon?

-Hon undrar bara om vi ska köpa honom, mumlar mamma lite tyst till svar.

Jag tar fram min telefon om börjar kolla min instagram. Efter ca 20 minuter går mamma från datorn och ut till köket. Jag går fram till dator och kollar vad Mia och mamma har skrivit till varandra.


Mia: Hej, hej! Skulle ni köpa Prince?

 

Mamma: Hej! Jag vet inte....vi har ingenstans att ha honom. Så jag tror inte det


Mia: Din dotter rider väldigt bra på Prince. Och om ni betalar en liten slant kan ni ha honom här.


Mamma: Hur mycket skulle det kosta i såfall? För jag tänkte att vi kunde testa att ha honom i några månader...


Mia: Ni skulle kunna få ha honom här för kanske 1500 kronor i månaden. Och då får ni rida i manegen också.

 

Mamma: Jag ska tänka på saken...


Åhh! Varför kan inte mamma bara säga ja till erbjudandet? Fattar hon inte att Prince är bra!?


-Vad gör du älskling? ropar mamma från köket.

-Kan inte vi köpa Prince?! ropar jag tillbaks. Snällla!!

-Kom nu älskling, så får vi prata vid matbordet! säger mamma.


Jag springer in i köket och sätter mig vid matbordet. Mamma har gjort i årdning tacos och jag tar ett bröd och några grönsaker.


-Jag har pratat med Mia. Säger mamma och kollar ner i sin mat. Hon sa att vi kunde ha honom hos henne och jag tyckte det var väldigt bra pris.


Jag kollar ner i min mat, vänat på att hon ska säga att vi kan köpa honom.


-Det verkar som om hon har jobbat som ridlärare, säger mamma och jag kan se att hon börjar le lite. Så då tyckte jag att vi kan köpa honom och då kan du ta lite ridlektioner för Mia.


-Ja! skriker jag rakt ut och slänger mit upp från stolen.


Stolen ramlar baklänges ner på golver. Jag är så glad nu, så jag vet inte vad jag ska göra. Jag börjar springa runt matbordet och mamma bara skrattar.

Av Izabelle & Amanda - 15 april 2015 20:15

Hej, hej, hallå! Alla läsare...det är Amanda igen...


Det verkar vara säldigt många som läser Prince berättelsen som jag har hittat på. Och jag tänkte börja lägga ut kapitel flera gånger i veckan. Så om ni har några tips som kan hända i berättelsen får ni gjärna kommentera det på nått inlägg.


Hoppas ni har det bra!!

Av Izabelle & Amanda - 15 april 2015 15:07

Hej,hej! Amanda här!


Igår red jag på Coco! Och det gick ganska bra. Hon var lite feg vid vissa av hörnen på manegen (som valigt). Men det var ändå väldigt kul! När jag kom dit öpnade jag boxdörren (som valigt) och sen gick jag för att hämta mina saker. Och när jag kom tillbaks hade hon gått ut ur boxen   . Men sen tog jag bara in henne. Ville bara skirva det....för det brukar inte hända mig så ofta. 

 

 

Och idag hade vi NP i engelska! Det gick faktiskt ganska bra....för jag trodde det skulle gå jätte dåligt...

 

Hajda!!! (hehe...)

Av Izabelle & Amanda - 14 april 2015 17:57

XOXO izabelle
Hej min söta små älsklingar! Haha nej... Idag är jag sjuk och har nästan 40° feber. De e otroligt jobbigt!

Sen så har ju amanda fixat bilden längst upp. Jag tyckte den blev VÄLDIGT bra!

Sen så kommer det som rubriken säger, jag har skaffat youtube! Där heter jag "izabelle marmfors" och jag har lagt ut 2 videos än så länge. Och de skulle vara kul om ni kunde titta på min kanal!

Ha det så bra!

Av Izabelle & Amanda - 12 april 2015 20:15

När jag hoppat upp på Prince och fixat stigläderna börjar jag skritta runt på långa tyglar. Mamma, Jennie, Linn och Mia (Jennies och Linns mamma) står vid staketet och kollar på. Jag bli bara mer och mer närvös för varje steg Prince tar. När jag gått några varv kortar jag tyglarna och börjar trava. Hans steg är mjuka och det känns fantastiskt. 


-Hur känns det? ropar Mia från staketet. 

-Fantastiskt! ropar jag tillbaks. 

Jennie och Linn börjar fnissa och jag känner hur mitt ansikte blir till ett knallröttäpple.

När jag travat några varv och saktat ner till skritt säger Mia:

-Ska du ta och galopera nu då?

Nej! Jag vågar inte! På ridskolan har jag alldrig lyckats få min häst att galopera. Och om man får det saktar hästen bara ner till trav igen.

Tänk så sticker Prince iväg? Vad ska jag göra då? Och vad kommer Jennie och Linn säga? Men jag sväljer ner min rädsla och nickar. Jag börjar sitta ner och trava. Och när jag kommer till långsidan lägger jag galoppskänsken. Jag trycker till lite, och då! Då galoperar han! Jag vågar inte dra i tyglarna för jag vill inte sakta ner. Utan jag bara trycker ner rumpan i sadeln. Mitt hår flyger och jag ger ett glädje tjut! Vem bryr sig om vad Jennie och Linn kommer säga? 


Det var sista delen av kapitel 3! Om ni tycker att den var bra får ni gjärna gilla mitt inlägg och om ni tycker det fattas något (t.ex. mer detaljer när hon rider eller mer spänning) så får ni gjärna kommentera det! Och om ni vill att något speciellt ska hända så får ni också kommentera det, så kanske det kommer hända längre fram i serien!

 

Puss och kram på er och hoppas ni gillar berättelsen!!!!!!!!!!!!

Av Izabelle & Amanda - 10 april 2015 20:15

När Prince kommit och ställt sig vid grinden kommer Linn och Jennie. Deras mamma har börjat prata med min mamma. Jennie tar ut Prince ur hagen. När hon tagit ut honom börjar han slita och dra i grim skaftet. Hon drar till en gång och han slutar. När hon stängt efter sig kollar hon på mig och säger:


-Vill du leda honom till stallet?

Jag vågar inte svara. Tänkt så smiter han när jag leder honom? Men jag kan inte bara står där, så till slut nickar jag lite blygt. Jennie ger mig grimskaftet och ställer sig bredvid Linn. Prince sänker ner sitt huvud och blåser mig rakt i ansiktet. Jag sneglar åt sidan, när tjejerna kollar bort pussar jag honom snabbt.


-Tar ni in de andra hästarna också eller? ropar tjejernas mamma till tjejerna. Jag står helt stilla och håller i Prince medans Jennie och Linn tar varsin häst. En av hästarna ser ut att vara en C-ponny och är en brunvit skäck. Den andra hästen är en lika stor, fast en fux. Jag kollar på Prince. På annonsen stod det att han var en liten D-ponny.


När vi tagit in alla hästarna och låtit dom äta en stund är det dags att rida. Jag kan knappt stå still för jag är så närvös. Linn hjälper mig att sadla och träns Prince och efter ca 20 minuter är vi klara. Vi går ut till paddocken. 



Nu hinner jag inte skriva något mer! Men ni får nästa del av kapitlet på måndag! 

Sök i bloggen

Presentation

Amanda:

Heej!

Jag heter Amanda och jag älskar hästar! Jag började rida när jag var fyra och nu är jag tolv år. Jag går på ridaskola men är också medryttare på världens sötaste häst    Hon heter Coco pops, men man kallar henne Coco. När jag var runt sju år fick jag en häst som hette Barbie   . 

Fråga mig

2 besvarade frågor

Länkar

Omröstning

vilken dag rider du på?
 måndag
 tisdag
 onsdag
 torsdag
 fredag
 lördag
 söndag

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Izabelle:

Hej!

Jag har ridit ända sedan jag var 5 år. Jag har en medryttar häst som heter Zingo. Jag och amanda rider i samma ridgrupp på Alleby Ridskola. Jag rider hos min kusin på en Arab och en B-ponny. Jag rider och tävlar också i gymkhana!

Hoppas ni gillar bloggen!  

 

muspekare

Blue Flower Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards